ایده های نو ( جشنها ، غذاها ، لباسها و ...)

سنبل(سمبل عید نوروز)

1390/11/22 18:07
نویسنده : مامان و بابا
514 بازدید
اشتراک گذاری

این گیاه علفی و پیازدار می باشد که با تولید گلچه هایی زنگوله ای شکل ،گل آذین خوشه ای ایجاد میکند سنبل در چند رنگ یافت میشود سفید زرد صورتی قرمز بنفش و.....        می باشد که معمولا رنگ غالب بنفش است و یک گیاه چند ساله پیازی می باشد .

این گیاه میتواند به بلندی 15 تا 20 سانتی متر برسد و گلهای زودرس آن معمولا از نیمه اسفند تا فروردین باز میشود سنبل انواع کم پر وپر پر دارد .

برای نگهداری سنبل در خانه پیازهای پرورش یافته مخصوص مورد نیاز است که معمولا پس از یکبار گل دادن غیر قابل استفاده می شود .مگر اینکه در خاک مناسبی رشد کرده باشد که در این صورت هم ممکن است پیازها تا 2 سال طول بکشد که گل بدهد.

در واقع سنبل یک گیاه آپارتمانی نیست .

کشت مصنوعی سنبل ها برای استفاده در آپارتمانها بوسیله پیازی درشت که قطر آن دست کم به 16 سانتی متر برسد آغاز میشود آنگاه چنین پیازی را درگلدانی کوچک و در خاکی سبک و سالم که حاوی خاک شن دار و خاک برگ است میکارندبصورتی که بیش از  دوسوم پیاز داخل خاک نشود آنگاه آنرا در محلی خنک قرار می دهند و روی پیاز را با خاکی سبک می پوشانند و به مدت 6 هفته با همین شرایط نگهداری میکنند و بالاخره گلدان را به محلی که حرارت معتدل دارد می آورند که بزودی شروع به گل دادن میکند.

سنبل در تاریکی مطلق ریشه تولید میکند پس بهتر است برای ریشه دهی آنرا در قفسه آشپزخانه گذارده و حرارتی بین 9 تا 11 درجه سانتیگراد برایش فراهم نمود .

*پیازهایی که بیرون از منزل گذارده میشوند باید از خطر یخبندان حفظ شوند باید در خاک مدفون شوند .

*هیچگاه گیاه را درمکانی خیلی گرم قرار ندهید .

*هر چه میتوانید بر روی برگها آب بپاشید تا شادابی خود را حفظ کند .

برای کاشتن آنها در تنگهای بلورین نیز همین شیوه بکار میرود ابتدا آنها را در محلی تاریک و در حرارتی بین 8 تا 11 درجه نگهداری میکنند تا ریشه به حد کافی رشد کند و بعد آنها را به آپارتمانهای با حرارت ملایم انتقال میدهند تا به گل بنشیند گلدهی در جام یا تنگ بلورین بین ماههای دی تا فروردین رخ میدهد .

*نور محیط : خیلی زیاد

*آبیاری و رطوبت : کمی رطوبت

*دمای خوب : 10 درجه سانتیگراد

*خاک مورد نیاز :خاک برگ و خاک شن دار وکمپوست و کود پوسیده دامی

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!
مطالبی دیگر از این نی نی وبلاگی

نظرات (0)